הרשמה

השופט יקבע: האם משחק ה-iOS הועתק?

פרשות העתקות המשחקים הקז'ואליים מגיעות לבית המשפט

 העתקה או מקריות? השופט יקבע. חברת המשחקים העצמאית Spry Fox הגישה תביעה נגד חברת 6Waves, על כך שלטענתה היא העתיקה כמעט אחד לאחד את משחק הקינדל והפייסבוק שלה, Triple Town, והוציאה אותו בשם Yeti Town לחנות האפליקציות של האייפון. 

הסיפור מזכיר שלל מקרים אחרים שעלו לכותרות בחודשים האחרונים, שעוסקים באותו נושא: מפתחי משחקי קז'ואליים מגלים שמישהו העתיק את היצירה שלהם והעלה אותה ללא רשותם לפלטפורמה אחרת. רק לאחרונה קראנו על כך שמפתחי משחק ה-iOS המצליח Tiny Tower מאשימים את ענקית משחקי הקז'ואל זינגה בכך שהיא "שאבה מהם השראה רבה" בהכנת המשחק החדש שלה, Dream Heights.

אך האם בכלל אפשר לקבוע היכן עובר הגבול בין העתקה להשראה בתעשייה המבוססת על יצירתיות? מפתחי משחקים רבים חושבים שלא, ושמלבד מקרים קיצוניים לא ניתן לבוא בטענות לחברות ה"מעתיקות", מכיוון שתעשיית המשחקים כולה מבוססת על שכפול ושחזור של רעיונות ישנים. אם נרצה למצות את הטענה הזאת לדוגמה אחת, נוכל להגיד שמשחק כמו Modern Warfare 3 לא היה יכול לצאת אם לא היו "מעתיקים" משחקים ישנים יותר כמו DooM ו-Wolfenstein 3D.

כעת, נראה ששופט בית המשפט בסיאטל יאלץ לדון בסוגייה. "אנחנו לא נלהבים מכך שנצטרך לבלות זמן בבתי המשפט במקום להכין משחקים ואנחנו חושבים שמפתחי משחקים צריכים לפנות לבית המשפט רק תחת תנאים יוצאי דופן - הדבר האחרון שהתעשייה שלנו צריכה היא עוד תביעות. לרוע המזל, לדעתנו 6Waves התנהגו בצורה לא ראוייה ולא חוקית, ואנחנו לא יכולים להתעלם מכך", כתב דניאל קוק, אחד ממפתחי Triple Town, בבלוג שלו

 


מצאו את ההבדלים: המקור (למעלה) וההעתקה (למטה)

קוק מעלה כמה "ראיות" לכך שהמשחק של 6Waves העתיק בבוטות את המשחק שלו, המרכזית מביניהן היא העובדה שחברת 6Waves היתה במגעים עסקיים להמרת המשחק של Spry Fox לפלטפורמות שונות (ביניהן iOS), ולכן היו בידה חלק מהמשאבים של המשחק. בסופו של דבר המגעים לא הבשילו לכדי עסקה - אך נראה שב-6Waves עדיין החליטו להשתמש במשאבים ובמידע כדי להכין את המשחק שלהם.

ראיה נוספת שמעלה קוק היא ציטוטים ממספר ביקורות לא תלויות. "לרוע המזל, ההבדל המהותי היחיד בין Yeti Town למשחק הפייסבוק Triple Town הוא הפלטפורמה עליה הוא רץ. חוץ מזה, מדובר בדיוק באותו משחק, רק שהפעם יש בו גם שלג", נכתב באתר Gamezebo.

המפיק הראשי של 6Waves התראיין לאחרונה ל-Gamasutra, וטען להגנתו שהמשחק שלהם כלל לא היה אמור לצאת באופן מסחרי, אלא התחיל בתור פרוייקט פיתוח פנימי בחברה. "המשחק היה ממש כיפי... לכן החלטנו לשחרר אותו", הוא אמר, וציין שקיימים משחקים רבים שמתחילים כמו משחקים אחרים אך מתפתחים והופכים להיות משחקים שונים לגמרי. "אנחנו רוצים לקחת את אותה הגישה עם Yeti Town", הוא אמר. 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    16:51 06.02.2012 | אנונימי אנונימי (אורח)

    פשוט דפוקים אחלה משחק שהעתיקו טוב שתובעים אותם

  2. 2

    14:51 08.02.2012 | uogiya uogiya

    לפחות שישנו את הסיגנון הגרפי, משהו!

  3. 3

       | פורסם ע"י