הרשמה

ביקורת - Super Mario Odyssey

שלחנו את שמואל מסביב לעולם המופלא של Super Mario Odyssey, ובדרך עצר לביקור אצלנו בשביל לתת לנו את דעתו.

  • Nintendo Switch
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 27/10/2017

יפהפה, חדשני, גדול והכי חשוב, כיפי - Super Mario Odyssey הוא אחד ממשחקי הפלטפורמה התלת ממדיים הכי טובים שיצאו אי פעם.

Super Mario Odyssey יודע מה הוא עושה ולאן הוא מכוון כבר מההתחלה. המשחק שהוכרז בינואר באירוע ההכרזה על הנינטנדו סוויץ' הוא משחק המאריו הראשון שיוצא לקונסולה החדשה של נינטנדו ואחד הדברים הראשונים שהוכרזו על המשחק הוא שאם מסתכלים על המשחקים של מאריו הוא נמצא על הקו של Super Mario 64 ו-Super Mario Sunshine, כלומר מדובר במשחק מסוג Sandbox שנותן לשחקן להסתובב באופן חופשי בין עולמות שונים ומשחקיות בסגנון עולם פתוח. עכשיו, אם להיות כנה, Super Mario 64 הוא אחד מהמשחקים האהובים עליי ואני מאוד נהניתי מ-Super Mario Sunshine אז אני מאוד התרגשתי כשהמשחק הוצג וחיכיתי ליציאה שלו בקוצר רוח. אז עכשיו, 10 חודשים אחרי ההצגה הראשונה של המשחק וזכייה בכמעט כל פרס אפשרי בכל כנס גיימינג שהוא הוצג בו, הגיע הזמן לבדוק האם ההייפ של המשחק באמת מוצדק.

מסביב לעולם ב-15 שעות

הפתעה! הנסיכה פיץ' נחטפה (שוב) ומאריו צריך לצאת ולהציל אותה (שוב). הסיפור הוא אותו הסיפור השחוק רק שהפעם באוזר מתכנן להתחתן עם פיץ' ולכן הוא נעזר באויבים החדשים של המשחק, The Broodals שיעזרו לו לתכנן את החתונה שלו ולמנוע ממאריו להרוס אותה. המשחק מתחיל בכך שמאריו דווקא מפסיד לבאוזר בקרב וגם מאבד את הכובע האייקוני שלו. אחרי נפילה ארוכה הוא נוחת בממלכת הכובעים וכאן נכנסת לתמונה הדמות החדשה הראשונה של המשחק: קאפי (Cappy). קאפי הוא כובע מאותה הממלכה שמחליט לעזור לו גם כי באוזר חטף את אחותו כדי שתשמש ככתר של הנסיכה לקראת החתונה הקרבה. מכאן הם יוצאים למרדף אחרי באוזר ברחבי העולם במטרה לעצור את החתונה ולהציל את הנסיכה ואת טיארה (אחותו של קאפי). כפי שכבר ציינתי הסיפור כבר טיפה שחוק בשלב הזה אבל זה נחמד לראות שנינטנדו גם מבינים את זה והם דאגו לשלב דמויות חדשות בסיפור שנותנות לו רובד נוסף (גם אם לא כזה עמוק). הדמויות החדשות משעשעות וכיפיות, כשקאפי מתפקד כעוזר מוצלח במיוחד עם הערות מועילות והשריית אווירה טובה בסך הכל. חשוב לציין כי המשחק מתרכז בצורה חכמה לא בסיום של המשחק אלא במסע שהשחקן עבר (מסע שייקח לכם בין 10 ל-15 שעות).

וזה חתיכת מסע. מאריו מסתובב יחד עם קאפי בממלכות השונות של המשחק בעזרת האודיסי, כלי התחבורה החדש שלו. יחד, שניהם עוברים בעולמות השונים והמגוונים שהמשחק מציע לנו בחיפוש אחרי ירחי הכוח שהם המקבילים של הכוכבים מ-Super Mario 64 שעוזרים למאריו וקאפי להניע את האודיסי. כדי למצוא אותם מאריו יצטרך לרוץ, לקפוץ, לפתור חידות ולעזור לדמויות מפתח בעולם של המשחק. חלק מאותם הירחים ממוקמים בטווח ראייה וממש קל להשיג וחלק ידרשו מכם לעבוד קשה בשבילם ולגלות אותם בעצמכם. ולמקרה שאתם דואגים, יש המון ירחים כאלה, מאות אם להיות מדויק, כך שיש הרבה מה לעשות והרבה מה לאסוף. אם כבר הזכרתי את המשחקים הישנים אז שווה לציין שהעולם מלא ברפרנסים למשחקי מאריו ישנים עם דמויות שחוזרות ממשחקים קודמים ועוזרות למאריו במסע שלו. וכמובן, אי אפשר לדבר על המשחק מבלי לציין את החלקים שמשוחקים בצורה דו ממדית. הקטעים האלה גם ממוקמים במקומות נהדרים כמו לדוגמא על צלע הר או על תחתית של אגם וגם חלקם יכולים להיות מאוד מאתגרים. יש חלק מסוים במשחק שמתנהל כולו בצורה הזו ואני בטוח שכשאתם תגיעו לקטע הזה אתם תבינו כמה המשחק הוא בעצם חגיגה של כל מה שהוא מאריו ויודע לכבד את העבר גם עם כל החידושים שלו.

אפשר ללמד כלב זקן טריקים חדשים

אז כמו שציינתי קודם, מאריו רץ, קופץ ומטפס אבל לא רק. כמו Breath of the Wild לפניו גם כאן נינטנדו החליטה להוסיף אלמנטים חדשים לנוסחה הקיימת ולרענן טיפה את הפורמט. קאפי שהזכרנו קודם הוא לא רק פריט לבוש אופנתי אלא גם בעל יכולות מיוחדות. למעשה, קאפי הוא אחד מהעוזרים הכי טובים שאני זוכר ממשחקי מחשב של הדור האחרון. מאריו יכול להשתמש בקאפי כדי לתקוף אויבים, לשמש כמקפצה עבור מאריו והיכולת השימושית ביותר שלו: השתלטות על אויבים מסוימים וחפצים מסוימים והעברת התודעה של מאריו אליהם. אני לא יכול לציין מספיק כמה אפשרויות המשחק פותח בפני השחקן עם האופציה הזו: אתם יכולים להשתלט על כבלי חשמל ולטוס עליהם כזרם חשמלי, מאריו יכול להפוך לצפרדע שיכולה לקפוץ גבוה מהרגיל, אתם יכולים להשתלט על הגומבות המפורסמות וליצור מהם מגדל, או להשתלט על T-Rex ענק ולזרוע הרס בכל מקום. האפשרויות הן עצומות וכל אחת מהן מספקת חוויית משחק חדשה שלא ראינו במשחקי מאריו בעבר. אתם אף פעם לא רחוקים מחפץ חדש או אויב חדש שאתם יכולים להשתלט עליו שיגרום למשחק להיות שונה ממה שאתם מכירים. היכולת גם חשובה אם אתם רוצים להשיג את כל ירחי הכוח, כך שהיא לא רק כיפית אלא גם אינטגרלית לביצוע של כל המשימות השונות של המשחק. חוץ מהיכולת של ההשתלטות של קאפי, קאפי גם מאפשר למאריו לזרוק אותו בכמה דרכים שונות. הבעיה עם זה היא שהיכולות הללו דורשות מהשחקן להשתמש ב-Motion Controls כדי לבצע אותן. בעוד שזו לא בעיה אם משחקים מול הטלוויזיה עם שלטי הג'וי קון או אפילו עם שלט הפרו של נינטנדו, זו בעיה אם משחקים בצורה ניידת. למזלנו, אין שום חלק במשחק שדורש את השליטה הזו כדי להתקדם במשחק או כדי להשיג איזה ירח מיוחד, אז המשחק לא נפגע מזה בכלל, אבל מעניין אותי לדעת אם נינטנדו יכלו להוסיף את היכולות הללו מבלי לחייב שימוש ב-Motion Controls.

נינטנדו גם הוסיפה אפשרות של משחק עם שני שחקנים בדומה למה שאפשר למצוא ב-Super Mario Galaxy: השליטה מתבצעת על ידי נתינה של שלט ג'וי קון לאדם השני וכך נוצר מצב בו שחקן אחד שולט במאריו והשני שולט בקאפי. נכון שעל הנייר זה נשמע שהשחקן השני לא עושה המון אז דווקא תופתעו לשמוע שבעוד שזה לא ה-Co-Op הכי עמוק שראיתי מימיי, המשחק כן נותן אופציה לאדם נוסף בחדר לעשות יותר דברים מאשר סתם להסתכל עלייך משחק. בנוסף, מנגנון ההשתלטות במצב הזה לא מגביל את קאפי יותר ואפשר להשתלט על דמות ובאותה הנשימה להמשיך לתקוף יריבים כקאפי. טאץ' נחמד של נינטנדו שנותן אופציה לשני שחקנים לשחק ביחד והופך את המשחק לחברתי יותר.

Microtransactions? לא תודה.

אם יש משהו שמשחקי מאריו ידועים בו זאת העובדה שאם אתה שחקן ממוצע ומעלה, את מסך ה-Game Over סביר להניח שלא תראה. בכל המשחקים הקודמים, מאה מטבעות היו מעניקים לכם חיים נוספים והיו עוד המון דרכים להשיג חיים נוספים עד שאני זוכר יותר ממשחק מאריו אחד שהיו לי בו לפחות מעל 50 פסילות עד סיום המשחק. נינטנדו כנראה שמה לב לכך בעצמה והיא החליטה לוותר על הרעיון של Game Over ובמקום זה להוריד עשרה מטבעות מהשחקן כל פעם שהוא נפסל במשחק. המטבעות הפעם משמשות לקנייה של תלבושות שונות וכובעים שונים למאריו שגורמים לו להיראות שונה ומיוחד. חלק מהמטבעות הם מטבעות ייחודיות לעולם שבו שאתה נמצא ומאפשרות לך להשיג תלבושות ספציפיות. מה שיפה במשחק הוא העובדה שאת כל התלבושות אפשר להשיג במשחק עצמו. נכון שיש כמה תלבושות ייחודיות שאפשר להשיג גם מאמיבו, אבל הן ספורות ולא משפיעות על המשחק בשום צורה (וגם אותן אפשר להשיג דרך המשחק עצמו מבלי לקנות את הבובות עצמן). אחרי כל כך הרבה משחקים השנה שמגיעים עם בונוסים של קנייה מראש וקופסאות שמכילות ציוד קוסמטי כזה ואחר וכל המנגנון הנוראי של Microtransactions שמוציא עוד כסף מהשחקנים אחרי שהם כבר שילמו מחיר מלא על משחק, ההחלטה של נינטנדו להעניק לשחקן דרך להשיג את כל מה שאפשר לאסוף במשחק מבלי להוציא עוד כסף, מרגישה כמו משב רוח רענן ומזכירה לנו שכל העניין הזה יושב בידיים של החברות הגדולות ואין חובה שיהיו Microtransactions במשחק כדי שהוא יהיה מוצלח וכיפי.

אחד מהמשחקים היפים על הסוויץ'

אחד הדברים שנינטנדו רצתה להדגיש בכל הצגה של המשחק, זה עד כמה העולמות נראים מעולה, ומלשחק במשחק אני מבין שיש לה הרבה במה להתגאות. העולמות שמאריו מסתובב בהם נראים מדהים, אולי העולמות הכי יפים שהיו במשחקי מאריו אי פעם (וכן, אני מודע למשחקי Super Mario Galaxy, שיחקתי בשניהם ואני עדיין נשאר עם הטענה שלי). כמה עולמות שאני רוצה לציין הן Luncheon Kingdom שנראית מדהים ואת שני עולמות המים של המשחק: Lake Kingdom ו-Seaside Kingdom שעד כמה שאני שונא עולמות מים במשחקים, הצליחו לגרום לי להתרגש מההגעה אליהם עם עיצוב יפה, דמויות חמודות ומשחקי תאורה מעולים (בעיקר ב-Seaside Kingdom). גם בגזרת הפסקול נינטנדו פשוט הפציצה עם מוזיקה מעולה שבדומה ל-Breath of the Wild, יודעת מתי להיכנס בפול ווליום ומתי דווקא להיות בשקט ולתת לך לחוות את הסביבה עם קולות רקע. שלושת המלחינים: נאוטו קובו (Naoto Kubo), שינו פוג'י (Shiho Fujii‎) וקוג'י קונדור (Koji Kondo) ראויים לציון לשבח עם רמיקסים טובים לרצועות מוכרות ממשחקי מאריו קודמים (הביצוע של המשחק הזה לעולם 1-1 מסופר מאריו ל-NES הוא לא פחות מתענוג לאוזניים), מוזיקה חדשה ונהדרת שמופיעה בכל אחת מהממלכות ושיר הנושא הראשון בתולדות הסדרה. זה מדהים לחשוב שאנחנו מקבלים משחק שנראה כל כך טוב עם צבעים ועיצוב מרשים שכזה על משהו שהוא בסופו של יום טאבלט. נינטנדו באמת עושה קסמים עם המכשיר הזה.

טיסה חלקה

המשחק משדר ברזולוציה של 720p במצב נייד ו-900p במצב נייח, ובעוד שזה קצת מצער שהמשחק לא משדר ברזולוציית FHD, זאת התפשרות סבירה לחלוטין בהתחשב בעובדה שהמשחק רץ בביצועים של 60 פריימים לשנייה כל הזמן, בלי נפילות בביצועים כמעט בכלל בכל הזמן ששיחקתי. קצת מצחיק לחשוב על זה, אבל שני המשחקים האחרים שנינטנדו התבססה עליהם כשהיא הכינה את המשחק הזה, Super Mario 64 ו-Super Mario Sunshine רצו ב-30 פריימים לשנייה, ובדיעבד אני לא מבין איך זה היה מקובל עליי - הביצועים של 60 פריימים לשנייה תפורים על המשחקיות של Super Mario Odyssey ומאפשרים לי לבצע כל מיני פעולות מסובכות ולהציל את עצמי בשנייה האחרונה מנפילה או מפגיעה של אויב במשחק בזכות תגובה מספיק מהירה שלי. בנוסף, העובדה שהמשחק רץ ב-60 פריימים לשנייה שומר על הקו של נינטנדו של משחקי צד ראשון של החברה שרצים ברזולוציה הזו. כמובן שיש את Breath of the Wild שרץ ב-30 פריימים לשנייה, אבל חוץ ממנו כל שאר המשחקים של נינטנדו לסוויץ' - ARMS, Splatoon 2 ואפילו Fire Emblem Warriors רצים ב-60 פריימים לשנייה, וזה כיוון חיובי מאוד של נינטנדו.

השורה התחתונה

אז, האם נינטנדו עמדה בהבטחה שלה ש-Super Mario Odyssey ילך באותו הקו של Super Mario 64 ו-Sunshine? אז התשובה תהייה לא: המשחק לא הולך באותו הקו של אותם המשחקים, אלא רץ על הקו הזה. המשחק נראה מדהים עם כמה מהאזורים הכי יפים שהיו במשחקי מאריו אי פעם, חזרה של דמויות כיפיות ודמויות חדשות ומצחיקות, אפקטים קוליים ופסקול שהם לא פחות ממעולים, משחקיות שכוללת פלטפורמינג ברמה הכי גבוהה עם שליטה מדויקת במאריו ושימוש ממש נחמד בתנועות עם שלטי ה-Joy-Con, תוספות חדשות ופיצ'רים חדשים שמרעננים את הפורמט גם אחרי כל השנים האלה וכמות מאסיבית של סודות ודברים שאפשר לעשות בכל אחת מהממלכות השונות שאפשר להגיע אליהן.

כמו עם The Legend of Zelda: Breath of the Wild לפניו, גם כאן יש לנו כותר ששווה לקנות את הקונסולה בשבילו, רק שהפעם הקונסולה כבר מבוססת בשוק וכבר יותר קל להשיג אותה. אם אתם אוהבים משחקי פלטפורמה תלת ממדיים אז Super Mario Odyssey הוא ה-Magnum Opus של הז'אנר הזה ומביא את המשחקיות הנהדרת של משחקים כמו Banjo Kazooie ו-Super Mario 64 אל תוך שנות האלפיים ועשר בצורה נהדרת. נינטנדו לא סתם יצרה עוד משחק מאריו עבור הקונסולה החדשה שלה - זה לא עוד New Super Mario Bros. U: מדובר כאן במשחק שכל אדם שמעריך משחקיות כיפית ומדויקת חייב לשחק וכותר שכל מי שיש לו את קונסולת הנינטנדו סוויץ' חייב להוסיף לספריית המשחקים שלו. המשחק יוציא אתכם למסע שיעלה לכם חיוך מהרגע שתדליקו אותו ועד הסיום הנהדר שלו. ולסיכום ברוח המשחק: אני מסיר בפני נינטנדו את הכובע.

10
מתוך 10
נבדק על:
Nintendo Switch

הטוב

  • משחקיות מדויקת ונהדרת
  • עולמות ענקיים עם המון מה לעשות
  • הרבה סודות ודברים לעשות גם אחרי שהסיפור נגמר
  • פסקול ומוזיקה פנומנלים
  • יכולת ההשתלטות של קאפי פותחת עוד המון אפשרויות
  • פרזנטציה וביצועים נהדרים על הקונסולה

הרע

  • חלק מהמהלכים המיוחדים של קאפי דורשים שימוש ב-Motion Controls

והמחווה

  • אם אתם מעריצי מאריו, אתם תתרגשו כמו שאני התרגשתי
שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

שמואל מקונן - עורך ראשי (בדימוס)

משחק על: PC, 3DS, PS5, Xbox Series X, Nintendo Switch, Oculus Quest 2

בחיים לא תנצחו אותי ב: Street Fighter, Killer Instinct, Super Smash Bros.

המשחק שהגדיר לי את הילדות: קרב קשה בין Chrono Trigger ל-Mega Man X.

כשאני לא משחק אני: עובד. לצערי.

מסר לעולם: 10000xp של אמת, אפס מורא.

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    01:36 22.03.2019 | siegfried siegfried

    הציון הזה לא ראוי למשחק לדעתי.
    העלילה של המשחק היא הרבה פחות מבינונית. הציון שלו צריך לרדת בעקבות כך.

  2. 2

    01:11 03.10.2022 | Yakuza Fanboy Yakuza Fanboy (אורח)

    Singefriend ברור שהעלילה שלו תהיה לא משהו זה משחק מריו כולם כאן בשביל הגיימפליי תנו לי בן אדם אחד שיילך למריו בשביל עלילה
    (אני כותב את זה קצת באיחור אה חחחח)

  3. 3

       | פורסם ע"י