הרשמה

ביקורת: Marvel's Midnight Suns - טקטיקת על

היקום המשחקי של Marvel מתרחב עם עוד משחק חדש! בואו לקרוא מה חשבנו על משחק הטקטיקה החדש והמפתיע של Firaxis ו-Marvel!

  • PC
  • Playstation 5
  • Xbox Series X|S
  • :זמין לפלטפורמות
תאריך השקה: 22/12/2022

ההוספה של מערכות שונות כמו משחק הקלפים שמתנהל לאורך התורות ובמידה מסוימת, גם ההשפעה של משחקי תפקידים שונים, מכניסה פלפל נוסף לקטלוג המרשים גם כך של Firaxis

עותק סיקור סופק לנו על ידי עדלי יונייטד, תודה רבה!

עוד לפני שהגעתי למשחק הזה, היו לי ציפיות מאוד - איך נאמר - מעניינות עבור המשחק: אני לא זוכר מתי יצא לי לשחק משחק גיבורי על שלא היה משחק אקשן: משחקים כמו Batman Arkham או Spider-Man (ובואו בבקשה נתעלם באלגנטיות מהמשחק של הנוקמים...), הציבו רף גבוה למדי לאיך משחקי אקשן של גיבורי על צריכים להרגיש ולהיראות. עכשיו, באופן מאוד מפתיע, לפתע מכניסים את Firaxis לתמונה, מי שהייתה ידועה כמפתחת של סדרות משחקי אסטרטגיה פופולריות במיוחד כמו Civilization ו-XCOM ולפתע הציפיות שלי ממה שאני כנראה אראה במשחק השתנו לחלוטין. אז האם הקומיקסים של Marvel וגיבורי העל מצליחים להשתלב כראוי במשחק טקטיקה? יצאנו לבדוק.

עלילה מהסרטים

אני אודה בדבר אחד: אני אומנם קראתי קומיקסים של Marvel, אבל שום דבר לא הכין אותי לחלק מהדמויות שבהן נתקלתי במהלך המשחק הזה כבר על ההתחלה. דוקטור פאוסטוס (Faustus, מדען של היידרה) מחזיר את לילית' (Lilith) - שדה עתיקה שמפקדת על צבא שדים משלה שנקראים לילין (Lilin) - בתקווה להיעזר בה ולהשתלט על העולם (כמובן, מה עוד נבלים עושים בקומיקסים?). כאשר חיילים של היידרה חודרים לסנקטום סנקטורום (Sanctum Sanctorum), אחריהם מגיעה לילית', שעצם הגעתה למקום מבשרת על ההתקרבות של המידנייט סאן (Midnight Sun) לכדור הארץ אשר גורם לערעור ביציבות הקסם על כדור הארץ.

בעקבות החדשות שלילית' חזרה לחיים ועוזרת להיידרה, דוקטור סטריינג' וטוני סטארק (נו אתם יודעים, Iron Man) יחד עם מיס מארבל, מחליטים להקים צוות שנקרא Midnight Suns (כן, כמו הכוכב רק ברבים). שכולל בתוכו את ניקו מינורו, מג'יק (Magik), בלייד, רובי רייס (Robbie Reyes) וה-Care Taker (או בתרגום חופשי - המשגיחה) שמקים לתחייה את הצייד (Hunter), בנה של לילית' והרוצח שלה על מנת להילחם בהיידרה ובלילית'  (מתחילים ישר עם סיפור שכולל בתוכו Matricide, מקסים!).

אני אומר שקאסט הדמויות של המשחק הוא מגוון למדי. אומנם מדובר בלא מעט מהנוקמים (Avengers), אבל קיבלנו פלוסים נוספים שחלק ממי שאך ורק צופה בסרטים, ככל הנראה לא באמת מכיר. אז אומנם הכרתי דמויות נוספות חוץ ממה שהופיע בסרטים, אבל לפתע גיליתי דמויות חדשות כמו ניקו מינורו ומג'יק (שהפכה מהר מאוד לאקס-מנית האהובה עלי עכשיו, סליחה). אני חושב שהצוות ב-Firaxis יכל להסתכן טיפה יותר בצוות הדמויות שהוא מביא למשחק עם דמויות נוספות שלא נמצאות בהכרח על המסך, אבל חלק מהבחירות, לדעתי, הן בחירות בטוחות שנועדו על מנת להבטיח שלמשחק באמת יש קהל שמכיר את הסרטים ולא רק הקהל של הקומיקסים.

אני אוהב את הדמויות של המשחק, הן כתובות נהדר ויש להן דיאלוגים מעניינים, הבעיה מתחילה דווקא בחלק מהדיבוב של חלק מהדמויות. ניקח לדוגמא את המדבב של טוני סטארק, ג'וש קיטון (Josh Keaton). קיטון הוא שחקן מצויין (כשבאופן משעשע סיקרתי ממש החודש את הסדרה של Dragon Age שבה הוא מגלם את הנבל הראשי), אבל אני מרגיש כאילו הוא מנסה לחקות את הדמות של רוברט דאוני ג'וניור יותר מדי עד כדי קריאה מהירה למדי של שורות. זאת לא לומר שזה נכון לגבי כל המשחק של כלל המדבבים, מאט מרסר (Matt Mercer) שמגלם את הצייד, או לאורה ביילי (Laura Bailey) שמגלמת את מג'יק עושים עבודה מצוינת. אני פשוט חושב שהגיע הזמן להפסיק לחקות את מה שנמצא בסרטים, אחרת עדיף פשוט לשכור מחדש את השחקנים עצמם מהסרטים וזהו.

לב הקלפים

בואו נדבר עכשיו על המשחקיות, או במילים אחרות, אתייחס ישירות לפיל שבחדר (למרות שהוא לא גדול במיוחד). כאשר שמעתי שהמשחק הוא משחק אסטרטגיה בפיתוח של Firaxis, כמובן שהדבר הראשון שקפץ לי לראש, זה XCOM. אני אגיד כבר עכשיו שהמכניקת קרב במשחק היא רחוקה מלהיות זאת של XCOM, או לפחות יש לה אישיות מספקת על מנת להפריד אותה מזאת של XCOM מאחר והיא מבוססת בכלל על קלפים (ויחד עם זאת, לא מדובר בשיבוט של Marvel Snap).

המשחק הוא משחק אסטרטגיה מבוסס תורות, כאשר הקבוצה של השחקן מורכבת, כמובן, מהגיבורים של Marvel ובכל תור נשלוף קלפים מהחפיסה. הקלפים מייצגים התקפות שונות ופעולות מסויימות שכל גיבור יכול לבצע במהלך התור שלו, בין אם מדובר בהתקפה, דחיפה, ריפוי ועוד. החפיסה מורכבת, עבור כל גיבור, בכ-8 קלפים (חלקם מופיעים פעמיים). במהלך הקרב יש לנו מטבע שנקרא Heroism, כשקלפים מסויימים מוסיפים את המטבעות הללו לבנק של השחקן וחלק מהקלפים מבצעים שימוש במטבע הזה. מערכת הקרב היא מעניינת והקלפים מכניסים מימד לא קטן של RNG לעולם של חישובים וטקטיקה, וכך כל קרב לעולם לא מתנהל בצורה שכתובה מראש, מה שבעיניי מכניס הרבה מאוד עניין למשחק!

משהו שלא אמרתי על ההאנטר היא שמדובר דמות שהשחקן מעצב. מערכת עיצוב הדמות של המשחק היא מאוד בסיסית אבל הדבר מכניס אלמנט של משחק תפקידים לכמה רגעים במשחק. כאשר השחקן לא מתקדם בסיפור, הוא חוזר למנזר שבו נמצאים כל החברים ב-Midnight Suns. בזמן החופשי במנזר, השחקן יכול לאסוף קלפים שמפוזרים לאורך המנזר, לקדם יכולות ולתקשר עם שאר חברי הצוות במקומות שונים במנזר על מנת לקדם את החברויות שלו עם הדמויות השונות. השיחות מכילות בחירות שונות שחלקן יכולות לקדם את החברות של ההאנטר עם הדמויות, ככל שנקדם את החברות של ההאנטר עם הגיבורים השונים מוביל למהלכים אפשריים במהלך קרבות יחד עם הגעה לחברות מקסימלית שפותחת תלבושת מיוחדת עבור אותה הדמות.

היקום הלא קולנועי

אתחיל מטענה שהעליתי קודם וארחיב עליה עוד קצת, יש משהו בעובדה שהרבה דמויות שאנחנו מכירים ואוהבים מהיקום הקולנועי של Marvel, משפיעות על איך שאנחנו רואים ומדמיינים אותם. כאשר אני מגיע למשחק, מה שאני מקבל זה הרבה ניסיונות, באופן קצת מעיק אני חייב לציין, ניסיון כמובן להתחקות אחרי הסרטים, אבל לא רק מבחינת משחק קול, אלא גם מבחינת עיצוב. אז אגיד שאומנם אני אוהב את הנראות הכללית של המשחק, לא נתקלתי גם בשום בעיה איתו, אבל אגיד שהמודלים של הדמויות השונות, בלי קשר לכך שהן מנסות להראות יותר מדי כמו הדמויות מהסרטים, הן גם נראות ומרגישות לא טבעיות, חצי מהזמן הדמויות מרגישות כאילו הן עומדות שלא בנוח וזה מציק בעין.

עיצוב הסאונד של המשחק הוא טוב והמוזיקה היא מוזיקת תזמורת שלא תבייש משחקי תפקידים אחרים וגדולים יותר. יש למוזיקה הרבה נוכחות לאורך המשחק: היא מעצבת את האווירה וזה לא משהו שאני יכול להגיד על כל מוזיקת תזמורת במשחקים. למשחק יש שני מלחינים מרכזיים, תים ווין (Tim Wynn) ופיל באוצ'ר (Phil Boucher), ושניהם עושים עבודה מדהימה בכתיבה של פסקול שהוא אפי ויש בו קטעים שאני אשמח לשמוע בלופים דוגמת Sanctum Under Siege, Rise of the Midnight Sun ו-Battle in the Belltower שפשוט מעבירים את האווירה של קרבות שונים והשלווה של המנזר בצורה מושלמת.

עוד טענה אחת קטנה וקצת אגואיסטית כנראה שאעלה, יחד עם מערכת החברות שהגיעה למשחק הזה, Firaxis קצת פולשת למתחם שבו בעיקר מוכרים משחקים דוגמת Dragon Age, Mass Effect, Baldur's Gate ואחרים כאשר לחברות עם דמויות מסוימות, יכולה להיות גם תוצאה רומנטית. פה המשחק הזה לא נותן אפשרות רומנטית עם אף דמות וגם כאשר הוא רומז לפחות על אחת באופן יחסית ברור, שום דבר לעולם לא מתפתח מזה. אני אניח שמדובר בסיבה שהיא חומר המקור, אבל למען המשחק, הייתי מוכן לראות סטייה קלה מהקו בשביל להוסיף עוד קצת עניין במערכת החברות מעבר לקוסמטיקה ברמה המקסימלית.

השורה התחתונה

Firaxis סוף סוף יצאה מאזור הנוחיות שלה! אני יודע, מדובר במשחק אסטרטגיה מבוסס תורות, דבר שהחברה ידועה בו מאוד והיא גם המומחיות של החברה כבר במשך מספר עשורים, אך ההוספה של מערכות שונות כמו משחק הקלפים שמתנהל לאורך התורות ובמידה מסוימת, גם ההשפעה של משחקי תפקידים שונים שהזכרתי בביקורת עצמה, מכניסה פלפל נוסף לקטלוג (המרשים גם כך) של המפתחת מבית 2K. האפשרות לתקשר עם הדמויות האהובות של Marvel, להכיר אותן יותר לעומק ולעצב את הדמות שלי שתלחם לצידן, מוסיף עניין רב (שלא ידעתי לצפות לו) במה שיכל להיות עוד משחק אסטרטגיה בים של עוד משחקי רישיון עם פוטנציאל לא ממומש.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

8
מתוך 10
נבדק על:
Playstation 5

הטוב

  • משחק אסטרטגיה כיפי עם מכניקה חדשה
  • עלילה מעניינת יחד עם דמויות מוכרות ואהובות
  • מערכת החברות מוצלחת (אך מוגבלת)
  • פסקול אפי מדהים

הרע

  • יותר מדי הישענות על הדמויות והשחקנים מהסרטים הפופולריים
  • המודלים של הדמויות מרגישים לא טבעיים חלק מהזמן

ומג'יק

  • מסתבר שפספסתי סרט שלם שאת נמצאת בו לפני שנתיים, מביך
אור יהודה סגל - כתב תוכן

אור יהודה סגל - כתב תוכן

משחק על: PC, Nintendo Switch, Ps4, PsVita (ושאר שאריות של דורות קודמים)

בחיים לא תנצחו אותי ב: PVE, אין מצב שתנצחו אותי!

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Star Wars: Shadows Of The Empire

כשאני לא משחק אני: סטודנט להנדסה, צילום

מסר לעולם: UP, UP, DOWN, DOWN, LEFT, RIGHT, LEFT, RIGHT, B, A, START

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    13:00 25.12.2022 | מסע נוסטלגי מסע נוסטלגי (אורח)

    גם המשחק של SNAP ממש טוב כנראה שמרוול עולים על דרך המלך בכל מה שנוגע למשחקים

  2. 2

       | פורסם ע"י