הרשמה

ביקורת: Aztaka

בנו של אל השמש וציפור שהייתה פעם אשה יוצאים להציל את האימפריה האצטקית

מפתחת: Citeremis
מפיצה: עצמאי
תאריך יציאה: 7.5.2009
פלטפורמות: PC

מתי לאחרונה שיחקתם גיבור אצטקי, חצי אדם חצי אל השמש, המלווה על ידי ציפור קטנה שהיא גם קוסמת גדולה, במשחק שהוא גם פלטפורמה וגם בתר ושסף, וכל זה ממבט צד? Aztaka הוא לא משחק תפקידים שגרתי

Aztaka ממשיך את גל המשחקים העצמאיים שמוכיחים שגם היום, ואולי בעיקר היום, בעידן של משחקים ב-30 מיליון דולר, צוות שקדן של שניים-שלושה איש יכול ליצור כותר מומלץ שעוקף ברמת הכיף לפחות שני-שליש ממה שמוציא פס היצור התעשייתי.

למרות שבגרפיקה המצויירת היפה חסרה קצת תנועה, וגם אם המוזיקה האיכותית צריכה לחפות על חסרונו של סאונד מלהיב, Aztaka לוקח את מרכיבי הלחימה הבלתי פוסקת ופיתוח הדמות והציוד ממשחקי פעולה-תפקידים, את מרכיבי פתיחת היכולות המיוחדות, החקירה והגילוי ממשחקי פלטפורמה-הרפתקה, עושה כל אחד מהם על הצד הטוב ומשלב אותם ליצירת חווייה ממכרת בעולם מקורי המבוסס על מיתולוגיה אצטקית.

 

הטוב
  • עולם אצטקי מקורי...
  • ...יפה מראה וקול
  • משחקיות חקור-ושדרג ממכרת ומאתגרת
הרע
  • העולם היה יכול להיות טיפה יותר גדול,
  • אין מספיק שימוש ביכולות מיוחדות שרוכשים 
והשוקולד
  • אני מחכה לגרסת אספנים בצירוף בונבוניירה 


 

אצטקים מתוקים

שוקולד - מתנתם של האצטקים לאנושות. מול התגלית המופלאה הזו, איזה משקל יש לכמה קורבנות אדם? או לעובדה שהאצטקים כבשו ושעבדו עמים שכנים והכריחו אותם לשלם מיסים בצורת, כמובן, פולי קקאו? בקיצור, האצטקים שולטים, מה שהופך את העובדה שיש כל-כך מעט משחקים עליהם ללא צודקת במיוחד.

בא Aztaka לתקן את המעוות, ובדרך מתקן עיוות נוסף - נדירותם של משחקי פלטפורמה-הרפתקה-תפקידים על המחשב. Aztaka הוא חבילה שלמה: גם בתר ושסף ופתח את דמותך כמו דיאבלו (בלי השלבים האקראיים), גם רוץ-קפוץ-וחקור עולם שהולך ונפתח ככל שהגיבור שלך משפר את ציודו ויכולותיו, הנוסחה המנצחת הרשומה על שם סדרות מטרויד\קאסלוואניה.

על רקע דו-מימדי מצוייר בפירוט רב של ג'ונגלים ומקדשים פירמידליים נפרש לו מיתוס אצטקי על אלים, בני אדם ומה שביניהם. הגיבור, בנה של בת תמותה ושל אל השמש, צריך לתקן את העולם ולהחזיר את האימפריה, שקרסה לתוך תוהו ובוהו לפני שלוש מאות שנה, לימיה הגאים. לשם כך הוא צריך לפתוח את הדלת המיסטית לשביל האלים ושאר סיפורים כאלה שמעידים על עישון פטריות אינטנסיבי.

הוא רק מתחיל בדרכו כשהוא מגלה שיש לו אחות. לא סתם אחות - אחות למחצה. לא סתם אחות למחצה, אחות למחצה שאבא שלה הוא האל-נחש. היא רעה, היא ביצ'ית, היא מנסה להפריע לך בכל שלב של הדרך והיא הרגה את אמכם המשותפת. אבל חוץ מזה היא די סקסית.

למרות הנאמר, הסיפור הוא לא עניין כל-כך גדול ב-Aztaka. עולם האגדה האצטקי אכן קם לתחיה בהדר רב, כולל מפלצות מוזרות, מבנים מוזהבים, תלבושות אקזוטיות ושמות בלתי ניתנים להגיה בעליל, אבל הסיפור לא מפותח הרבה יותר לעומק מאשר בדיאבלו (ובלי קטעי הקישור היפים של הנ"ל).

המשימה העיקרית במשחק, למצוא שבע אבנים קדושות, מייצגת היטב את מהות המשחק: אתה נלחם וקופץ דרך השלבים במטרה למצוא עוד כוחות וחפצים שיחזקו אותך ויפתחו בעבורך מקומות חדשים ומסוכנים יותר בעולם. שזה דבר טוב.

יש לי ציפור קטנה בכיס

מכיוון שהגיבור שלך חסר כל כישורים בתחום הלהרים את הידיים באופן מרשים, להראות את הלבן בעיניים ולצעוק ג'יבריש, הידוע גם ככישוף, מצטרפת אליך ציפור קטנה וירוקה. מתברר שציפורים דרום אמריקאיות הן קוסמות רבות עוצמה או, הסבר הגיוני יותר בתנאי שעישנת כמה פטריות לפני זה, היא למעשה בחורה צעירה (ואני מניח שסקסית) שהוטלה עליה קללה.

אחת ממשימות הצד ב-Aztaka היא להסיר מעליה את הקללה ולהחזיר אותה לצורת אשה, אבל מאחר ובמקרה זה סביר שהיא תיעלם בחנות השמלות האצטקיות הקרובה ותנטוש אותך לאנחות ללא כוחות קסם, אולי זו משימה אחת שעדיף לוותר עליה.

מעיר הבית שלך אל הג'ונגל הפראי, מערות עמוקות, הרים נישאים, לועות הר געש, כפרים המדוכאים על ידי בני אלמוות, מקדשים ממולכדים וכן הלאה אתה רץ, והציפור מעליך. עם המקלדת אתה שולט בגיבור, קופץ ונלחם, ועם העכבר אתה מטיל קסמים.

מנגנון הטלת הקסמים דורש ממך ללחוץ על מספר סמלים שמופיעים בזה אחר זה בסדר מסויים, בהתאם לסוג הכישוף. בזמן זה האקשן נמשך ואתה יכול להיפגע, ופספוס או איחור בכל שלב בתהליך יביאו לביטול הקסם. למרבה המזל יש תכונה שאתה יכול לשפר ושמאטה את הזמן בעת שאתה מטיל קסמים. ככל שהפרמטר הזה גבוה יותר כך הזמן מואט יותר וכך עומד לרשותך יותר זמן אמיתי להשלמת הקסם.

עולם חדש, משופר

אם כבר מדברים על שיפורים, ב-Aztaka יש מנה כפולה מזה. לא רק שאתה יכול לשפר את התכונות של הגיבור, הציוד והיכולות שלו, אלא שאתה יכול ורוצה לעשות את כל זה גם לגברת ציפור. מבחינת לבוש היא אולי לא חובשת שריון, אבל היא די מצויידת בשביל קנרית או מה שהיא לא תהיה - שתי טבעות ושרשרת היא יכולה לענוד, ולא נראה שכושר התעופה שלה נפגע מזה.

פיתוח הדמות במשחק לא נסגר בהעלאת פרמטרים מספריים, שזה עניין די משעמם שמשחקי Bioware סובלים ממנו קשות. אתה מקבל יכולות חדשות של ממש, כמו לקפוץ מקירות, קפיצה כפולה, סוגי התקפה מיוחדים, התקפה ששוברת קירות ודברים מועילים כאלה. בעזרתם אתה יכול לחזור עכשיו לאזורים שכבר היית בהם ולהגיע לכל מיני מקומות שלא יכולת להגיע אליהם קודם, למצוא אוצרות סודיים ושאר סיפוקים חיוניים שמפתחי משחקי PC לרוב בורים לגביהם.

ל-Aztaka יש עוד מרכיב מקורי חמוד בצורת מניפולציה של אנרגיות. אתה מתחיל את המשחק עם היכולת לאסוף אנרגיה ירוקה, שזו מין סוג של אנרגיית חיים שמשאירים מאחוריהם רוב היצורים כשהם מתים.

את האנרגיה אתה גורר לתוך מיכל מיסטי מיוחד - אין בדרום אמריקה של לפני אלף שנה בטריות - ואז יכול להשתמש בה למטרות שונות - לרפא אותך ואחרים, להעיר פסלי אבן, להצמיח ענפים שיעזרו לך להגיע למקומות גבוהים וכו'. מאוחר יותר אתה מוצא את האפשרות לאגור ולהשתמש בשלוש אנרגיות נוספות - לבנה, שקשורה לאור, כחולה, שקשורה לאני לא יודע מה, וצהובה, שקשורה למוות.

Aztaka, ברוך אל השמש, לא מפחד לאתגר אותך קצת. הוא לא מוליך אותך ביד, לא תוקע שלטי הוראות ענקיים ומסבירי פנים באמצע מבוך עתיק שנבנה כדי להרוג פולשים, ודורש מהשחקן טיפה יוזמה ומאמץ. הוא גם לא מאפשר לך לשמור בכל מקום, אלא שומר אוטומטית במסך המפה, בין אזורים.

עם זאת הוא מאפשר לך ברוב חסדו לשפר, גם אם לא בקלות, תכונה שנותנת לך סוג של קרדיט עם אלת החיים, ומאפשרת לך להחזיר את עצמך לחיים מהנקודה בה נפסלת מספר מוגבל של פעמים.

"אין דבר כה מושלם שהוא לא חוזר לאדמה" - קיסר האצטקים, 1432

ישנם שלושה מקומות בהם Aztaka מפשל קצת. אחד זה מחסור קל ב-QA. אם היו יושבים יותר על ליטוש, ואני לא מדבר על הגרפיקה והסאונד המצויינים, היו כנראה מוצאים שה-Tutorial של המשחק עוזב אותך בלי לומר מילה על מערכת הקסם. קצת מוזר בהתחשב בכך שלא מדובר במערכת פשוטה לגמרי של לחץ על הקסם ואז על המטרה.

כמו כן, באג מעצבן גורם לטקסטים להתחיל להבהב אצלי אחרי שעת משחק בממוצע, ודורש יציאה וכניסה מחדש כדי להסתדר.

המקום השני הוא עניין היכולות המיוחדות. הן כשלעצמן מצוינות - פשוט לא נעשה בהן שימוש מספיק! אתה מקבל יכולת קפיצה מקירות - ויש לך אולי חמישה מקומות בכל המשחק להשתמש בו. האנרגיה הלבנה מאפשרת לך להביא אור למקומות חשוכים - ואחרי השניים-שלושה שימושים הראשונים בה, רק כדי שתבין את הפוטנציאל, פתאום אפילו מחילות הקבורה הכי עמוקות, שאף אחד חוץ מהמתים לא ביקר בהן כבר שלוש מאות שנה, מוארות היטב בלפידים ארוכי נגן.

למה, יוצר יקר, למה? אם אתה כבר נותן לי את כל הכלים האלה, למה לא להכניס מקסימום מקומות שאני יכול להשתמש בהם, בתנאי כמובן שיש גיוון ויצירתיות במבחר?

מפת העולםוהעניין השלישי הוא הגרפיקה. היא מצויינת - למי שלא צריך אפקטי שיידר ו-HDR בכל משחק - אבל סטטית מדי. מלבד האנימציות החלקות אבל לא מגוונות של השחקנים, העולם קפוא בזמן. ניתן להבין את זה, בהתחשב בגודל צוות הפיתוח, אבל לא להצדיק.

מפלי מים עומדים ללא תנועה, העצים ניצבים ללא רוח, הגיבור נוחת בקרקעית מערה מאובקת בלי להעלות גרגר אבק. אם המפתחים היו מגייסים לצוות מישהו שיעבוד על תנועה ואפקטים זה היה מעיר את העולם של Aztaka לחיים באופן מהמם, כפי שהוא ראוי לו.

דבר נוסף שיכול להיחשב פגם על ידי חלק מהשחקנים הוא ה-Re-Spawning האינטנסיבי. מלבד הבוסים, כמעט כל המפלצות במשחק מופיעות שוב במקומן לאחר זמן מה - ולפעמים הזמן הזה כל-כך קצר שאתה הולך מסך ימינה, חוזר מסך שמאלה והן שם. מאחר ועולם המשחק בנוי כך שתחזור על עקבותיך לעיתים קרובות, אני חושב שמדובר בהחלטה שקולה שלקחו המפתחים, אבל אני ער לכך שחלק מהאנשים לא יחבבו את התכונה הזאת.

השורה התחתונה

Aztaka הוא משחק עצמאי שפותח על ידי צוות בן שני אחים (פלוס עזרה) בשם Citeremis. הוא לא רק הישג מרשים בעבור צוות קטן כל-כך, אלא משחק מצויין בזכות עצמו, שלזכותו נזקפים שילוב מצויין בין ז'אנרים ועולם משחק מקורי יחסית ויפה בוודאי.

לחובבי פעולה-תפקידים שיש להם גם סנטימנטים למשחקי פלטפורמה ממבט צד יש פה 20-25 שעות משחק איכותיות. לא ניתן למצוא את המשחק בחנויות פיזיות, רק להורדה מאתרים כמו Direct2Drive ו-Impulse Driven. אם אתם רוצים להיטיב מקסימלית עם המפתחים, אתם יכולים לרכוש אותו ישירות מהם, כאן.

המחיר כרגע אחיד בכל הקישורים הללו ועומד על 25 דולר (מעט פחות מ-100 שקלים).

- הורידו את הדמו של Aztaka (שוקל 894 מגה)

משחקיות – שילוב נדיר ב-PC, עשוי טוב, בין פלטפורמה, פעולה ותפקידים
גרפיקה – דו-מימדית מצויירת ואיכותית, אבל סטטית מדי 
סאונד ופסקול – יופי של מוזיקה, תואמת לאווירה, סאונד זניח ודיבוב חסר
טכני – באגים שוליים, לא מספיק הדרכה בתחילת המשחק
אורך חיים – 20-25 שעות בעבור מחיר נמוך יחסית
  מולטיפלייר – אין

ציון סופי: 80

 

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

    07:07 17.06.2009 | ש ש (אורח)

    ראשון

  2. 2

    07:53 17.06.2009 | אחח אחח (אורח)

    הלוואי שהיה לי זמן לשחק בכל המשחקים העצמאיים שיוצאים.

  3. 3

    08:59 17.06.2009 | haan haan

    ududy, אתה הרבה יותר טוב מאלכס גרבוב ;)

  4. 4

    09:25 17.06.2009 | ududy ududy

    מותר לי, אני הרבה יותר זקן ממנו.

  5. 5

    10:03 17.06.2009 | Harel Gur Harel Gur

    אתם עושים ביקורות למשחקים לא קשורים.

  6. 6

    10:29 17.06.2009 | יובל בירב יובל בירב

    ל- 5:
    לא כולם מעוניינים לשחק רק במשחקים שהשקיעו בהם 50 מיליון דולר אבל שום טיפה של מקוריות ונשמה (ע"ע Call of Duty).

  7. 7

    13:08 17.06.2009 | MUZIMUZI MUZIMUZI (אורח)

    יובל אתה רומז ש ל COD אין נשמה?! SHAME ON U!

  8. 8

    13:52 17.06.2009 | שבאתי שבאתי (אורח)

    מזכיר לי את מייפל סטורי

  9. 9

    13:55 17.06.2009 | יובל יובל (אורח)

    אתם עושים ביקורות למשחקים כאלו אבל לprototype עוד לא עשיתם :X

  10. 10

    14:39 17.06.2009 | Mur'gul Mur'gul

    זו נדמה לי, או שזו כבר הכתבה השלישית ברציפות שבה יובל מתבטא כנגד Modern Warfare 2?
    למה הוא חושב שהמשחק לא יציע מקוריות או נשמה? כל המשחקים שInfinity Ward הוציאה עד היום היו מעולים בכל קנה מידה, והצליחו לחדש ולעניין איפה ששלל משחקים דומים אחרים נכשלו. מה זה האנטי המיותר הזה?

  11. 11

    15:30 17.06.2009 | יואב יואב (אורח)

    כל הכבוד ליוצרים. זה באמת הרבה עבודה ליצור משחק
    עם מעט יוצרים אבל כאשר מסתכלים על המשחק הוא נראה טיפה עתיק.

  12. 12

    16:36 17.06.2009 | guri guri (אורח)

    ל- 9 חחח prototye זה משחק מאפפן!

  13. 13

    08:15 18.06.2009 | לוגאן לוגאן (אורח)

    יותר מדי מפורט.
    מזכיר את wow רק בדו מימד.
    זה לא שווה יותר מדי
    זה מתאים ליהיות משחק אונליין וזהו.

  14. 14

    13:02 18.06.2009 | כ כ (אורח)

    פטטי.

  15. 15

    16:11 21.06.2009 | WarPanther WarPanther

    ל-9 protopety זה אחלה משחק

  16. 16

    11:17 26.06.2009 | חמוד חמוד (אורח)

    ננסה נראה מדליק

  17. 17

    23:43 04.07.2009 | natanet natanet

    אני לא משמין שתארכו על זה ביקורת.
    ולמה אתה בוכה על על גראפיקה עם זה דו מימדי!!

  18. 18

       | פורסם ע"י